söndag 2 mars 2014

Make Up Tips - Del 1 : Hudton Test

Har du en varm, neutral eller kall ton i huden?
Att veta sin hudton är inte alltid det lättaste och i en djungel av foundations och smink är en bra grund att stå på att veta sin hudton och det kommer jag ta upp här i del 1.

Det finns tre grupper av hudtoner:
Kalla är lätt rosaröda men kan även dra åt det blåa hållet
Neutrala som oftast kan misstas för kalla då man kan ha röda partier t.ex. kinder
Varma har oftast ett gyllene inslag

Ett enkelt och snabbt test när du vill ta reda på om du har en varm eller kall hudton.
Gör så här:
  • Tryck på huden vid tummen eller på underarmen.
  • Om den drar åt blått eller rosa är din hudton åt det kalla hållet.
  • Om den drar åt gult är din hudton åt det varma hållet.

För ett mer utförligt svar gör testet här nedanför: 
Hudton: tvätta av allt smink och titta noga på huden sätt gärna upp ett vitt papper bredvid ansiktet.
Smycken: fundera på vilka smycken du passar bäst i.
Vener: kontrollera ådrorna vid din handled eller hals, vilken färg drar de mot.
Sol: hur reagerar din hud vid solning.
Ögonfärg och hårfärg kan variera till de olika hudtonerna likväl som djupet i färgen hos hudtonen, en varm hudton kan vara ljus och en kall kan vara mörk därför har jag samlat kändisar med varierande toner, ögon och hår.


Taggar: Hudton, Test, Skintone, Celebrities, Makeup Tips, Kall, Varm, Neutral

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag har ingen aning om min hudton är kall eller neutral. Får väl testa dina tips :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis många har ju inte det då det är ganska krångligt men jag hoppas att mitt inlägg var lätt att förstå :) vad kul att du tycker! Kram

      Radera